کد مطلب:43466
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
چرا اهل سنت، هشتم و نهم محرم مجالس عروسي دارند و در روز دهم به تفريح گاه مي روند؟
به طور قطع نمي توان گفت: همة برادران اهل سنت در ايام عزاداري امام حسين(ع) و ايام عاشورا، مراسم عروسي برگزار مي نمايند و در ايام دهم و نهم محرم به تفريح گاه مي روند؛ زيرا اهل بيت پيامبر اسلام(ص) در ميان مسلمانان از اهميت ويژه اي برخوردارند و برادران اهل سنت نيز نسبت به امام حسين(ع) احترام خاصي قايل اند و حتي برخي براي امام حسين(ع) عزاداري مي كنند.
برادران اهل سنت را از حيث عزاداري نسبت به امام حسين(ع) مي توان به چند گروه تقسيم نمود:
1) برخي از اهل سنت نه تنها در ايام محرم عروسي نكرده و جشن نمي گيرند، بلكه براي امام حسين(ع) عزاداري نموده و در خصوص مصايب امام كتاب نوشته اند. عبدالجليل رازي كه كتابي با عنوان مقتل الحسين، در خصوص عزاداري براي امام حسين(ع) نوشته مي نويسد: و شيعه بدين جزع و فزع مخصوص نيستند. در همة بلادِ اصحاب شافعي و بلادِ اصحاب بوحنيفه، فحول علما چون محمد منصور ... و باقيان از فريقين در مراسم عاشورا اين تعزيه با جزع و نوحه و زاري داشته اند....[1]
امروزه نيز برخي از اهل سنت در ايران و در كشورهاي ديگر براي امام حسين(ع) عزاداري نموده و در برخي از مراسمِ اهل تشيع شركت مي كنند.
2) برخي از اهل سنت هستند كه نه براي امام عزاداري مي كنند و نه به عروسي و تفريح مي پردازند. شايد بتوان گفت: اين طيف نيز به خاطر احترام به امام حسين(ع) در اين ايام جشن نمي گيرند و يا افرادي هستند كه تا اندازه اي جايگاه امام حسين(ع) و نقش امام را در حفظ دين مي دانند.
3) متأسفانه برخي از برادران اهل سنت بر اساس فقر فرهنگي و تعصبات مذهبي ممكن است در ايام محرم به تفريح گاه رفته و يا احياناً مراسم جشن برگزار كنند؛ ولي اين قشر كم بوده و تحت تأثير تبليغات سوء دشمنان اهل بيت قرار گرفته اند كه با فرهنگ سازي و آگاهي دادن، انان نيز دست از اعمال ناشايستة خود برخواهند داشت. از سوي ديگر سياست امويان نيز تأثير گذار بوده، زيرا امويان روز عاشورا را فرخنده مي شمردند و جشن گرفته، به شادي مي پرداختند و شيريني مي خوردند و لباس نو مي پوشيدند و حتي بعد ا زوال حكومت بن اميه نيز اين رسم مدت ها بر جاي ماند.[2]
نكتةقابل دقت آن است كه برخي از اهل سنت كه در ايام محرم جشن مي گيرند، در راستاي آن است كه آغاز سال آنان از اوّل محرم شروع شده و بر اساس هجري قمري محاسبه مي شود؛ از اين رو در آغاز سال و سال تحويل ممكن است جشن گرفته شود.
[1] عبدالجليل رازي، مقتل الحسين، ص 592.
[2] غلام حسين مصاحب، دايره المعارف فارسي، ج 2، ص 1651، مادة عاشورا.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.